ÖSS 2009: Anlatım bozukluğu sorusu


ÖSS 2009
2009 ÖSS'de Türkçe-1 testinde 16.soru ... Anlatım bozukluğu ile ilgili bir soru. Bence güzel bir soru sorulmuş. Biraz ayrıntı sorulmuş ama belirleyici bir soru niteliğindedir. Ve eminim birçok kişi düşmüştür. Birçok haber sitesinde ÖSS 2009 hatalı sorular, iptal edilecek sorular gibi haber başlıkları altındaki yorumlara baktığınız zaman sorunun hatalı olduğunu iddia edenleri görürsünüz. ÖSS 2009'un yanlış sorulardan bir tanesi de budur diyenler vardır. Oysaki soru doğrudur. Yalnızca yanıltıcı bir sorudur. Yapan yapmıştır o ayrı tabiki, bilen yanılmamıştır :} Ve işte o soru:

16. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A) Yarın, uzun sürecek bir iş gezisine çıkıyorum.
B) Kızımı Fransızca kursuna kayıt yaptırmak istiyorum.
C) Telefonumu nerede bıraktığımı hatırlamıyorum.
D) Bu kursta, güzel konuşmanın inceliklerini öğreniyorum.
E) Davete katılanların hemen hemen hepsini tanıyorum.

Yorum(um): Dikkat ederseniz can alıcı şıkkı A şıkkına koymuşlar. A şıkkında zaman kayması vardır. Yarın dediği halde yüklem şimdiki zamanla çekimlenmiştir. Doğrusu Yarın, uzun sürecek bir iş gezisine çıkacağım olmalıdır. Fakat zaman kaymaları, anlatım bozukluğu sayılmaz. Anlatım bozukluğu içinde incelenmez.

Sorunun doğru cevabı olan B şıkkına baktığımızda kayıt yaptırmak şeklindeki ifadenin doğrusu kayıt ettirmek olmalıydı. Peki hangi anlatım bozukluğuna giriyor? http://www.turkceciler.com/anlatim-bozukluklari-4.html sayfasından 3.1.5. Gereksiz Kullanılan Yardımcı Eylemler başlıklı açıklama ile örtüşmektedir.

kayıt yaptırmak yerine kaydetmek yani kayıt etmek kullanılmalıdır. "etmek ve yapmak yardımcı fiillerini, ya birbirlerinin yerine veya lüzumsuz olarak kullanmak" anlatım bozukluğuna neden olur.

Sonuç: Sorunun doğru cevabı B seçeneğidir. Soru yanlış değildir.
Umarım doğru yapmışsınızdır :}

0 yorum:

Yorum Gönder

 
Copyright 2009-2013 © trksh.org - Takip eden geride kalır.
Gizlilik
Teşekkürler bloggerthemes.net